torsdag 16. februar 2012

I love you, Sakkeus - Gudsord uke 7



Sakkeus er min mann. Min helt. Definitivt. Som Espen Askeladd var det i min barndom. Espen Askeladd var en slags antihelt,- latterliggjort av sine storebrødre og antakelig betraktet som en raring i den eventyrverdenen han var en del av.
Det var mye eventyr i min barndom. ”Mitt skattkammer” i ti bind ble ganske så utslitt. Favoritten var eventyrene om Espen Askeladd. Espen Askeladd som både vant prinsessa og halve kongeriket på grunn av sin godhet og klokskap.

Historien om Sakkeus husker jeg meg fortalt først nesten i voksen alder. Det var ingen åpen bibel i mitt barndomshjem, så historien om Sakkeus og andre spennende historier fra Bibelen gikk jeg glipp av.   Det gjelder kanskje mange av oss?

Sakkeus var  absolutt ingen helt. Heller motsatt. Jeg har en viss anelse om at jeg ville ha mislikt ham sterkt hvis jeg hadde møtt ham før alt dette skjedde. For det skjedde noe i Sakkeus sitt liv. Det ble et stort FØR og et stort ETTER. Sakkeus var en luring, en kjeltring. Satt som overtoller ved byporten og tok toll av varer på vei inn til byen. Tok for mye penger. Puttet dem i egen lomme. Sakkeus ble svært rik på penger men svært fattig på venner.

Stort oppstyr i byen. ”Jesus kommer!” ble det ropt nedover gatene. Folk stimlet sammen. Ryktene fortalte at denne mannen fra Nasaret fikk lamme til å gå, blinde til å se og døve til å tale. Kortvokste Sakkeus kommer ikke fram i folkemengden. Klatrer opp i et tre. Prøver kanskje å skjule seg i løvet for å unngå folkets spott og hånlige latter? Jesus kommer inn i byen. Mange av byens prominente står antakelig klar med innbydelser. Jesus stopper under treet til Sakkeus. ”Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.”  Så står det videre at folket murret – for han tok jo inn hos en syndig mann! Men Sakkeus gledet seg.
Ingen vet hva som skjedde hjemme hos Sakkeus, men noe skjedde i hvert fall med Sakkeus: ”Herre, halvparten av det jeg eier vil jeg gi til de fattige, og har jeg presset penger av noen skal de få firedobbelt igjen.”
Hva var det han fikk av Jesus? Noe større enn all sin rikdom? Livet til Sakkeus ble snudd om. Til det gode. Og Sakkeus ble godhetens giver.
Når det kunne skje denne luringen, så kan det vel også skje meg?
Kanskje jeg skulle åpnet døren for et besøk jeg også?
Kjersti Bildøe Ryan – prestevikar i Hadsel