tirsdag 9. oktober 2012

Si bare ett ord!

Gudsord uke 41, sokneprest Sven Becker

For noen år siden gikk det en reklame på TV, der pappaen og mormora satt sammen med spedbarnet i stua. Man begge håpet at det første ordet skulle komme... Og det kom! Er det noen som husker hva dette første ordet var? "Fiskepinner!"

Med dette som tilsynelatende merkelig bakteppe skal vi få høre dagens evangeliet fra evangelisten Matteus:

5 Da Jesus gikk inn i Kapernaum, kom en offiser til ham og ba om hjelp. 6 «Herre», sa han, «tjenestegutten min ligger lam hjemme og har store smerter.» 7 Jesus sa: «Jeg skal komme og helbrede ham.» 8 Offiseren svarte: «Herre, jeg er ikke verdig til at du kommer inn under mitt tak. Men si bare et ord, så vil tjenestegutten min bli helbredet. 13 Til offiseren sa Jesus: «Gå! Det skal skje, slik du trodde.» Og tjenestegutten ble frisk i samme stund.

Matt 8,5-13

Dette blir nærmest som i påskekrim. Vi har to personer som deltar i scenen: offiseren og Jesus - og et eller annet sted litt lenger unna: tjenestegutten.

Jeg føler meg litt som hos Nytt på Nytt. Her er fire begreper - hvem skal ut? Si. Bare. Ett. Ord.

Det er helt utrolig! Jeg vil vite dette ordet som offiseren ber om av Jesus! Det ordet som helbreder, som gjør hel og frisk på avstand. Jesus sier noe, men han sier ikke et ord. Han bare konstaterer.

Tenk på alle disse øyeblikk, hvor et eneste ord blir så viktig... Elsker du meg? Skal vi gå gjennom livet sammen? Vi du gifte deg med meg? Får vi ta opp dette lånet?

Det er helt avgjørende om vi får et Ja eller Nei i mange av livets store stunder.

Men historien vi leste fra bibelen koker ned til noe annet: den handler ikke om antall ord - den handler ikke om ord i det hele tatt!

Jesus hører mer enn offiserens ønsket. Han senser ikke bare en voksen mann som er iferd med å miste en av sine slaver. Guds Sønn kjenner igjen noe av den Ånden som knytter han og offiseren sammen: troen på Guds makt i Jesus. Denne troen danner grunnlaget for at sykdommen blir snudd til liv. Troen blir bekreftet.

Fra vår kirkes side handler dåpen og vår omsorg for alle døpte, fra vugge til grav, om det offiseren ber om: Ett ord!

Men dette er ikke et ord fra mennesker - og det er ikke det ordet jeg ber om når jeg spør dere foreldre ved døpefonten.

Her møter vi det ene ordet fra vår Gud: et JA til oss. Vi er hans barn - han har sagt Ja, han sier Ja.

Dermed kan jo en av dagens bønner være: Gud, si bare ett ord - så vi kan bli hele! Ja!, svarer Gud i sin egen sønn, Jesus Kristus.