lørdag 13. april 2013

GUDSORD UKE 14


Hvor blir det av våren?

Her om dagen sto jeg i en time og måket meg vei ut av utkjørselen min. Den er ikke så utrolig lang, men all snøen som har kommet i det siste gjorde det nødvendig og jeg ville nødig bli stående fast i den samme utkjørselen som jeg hadde gjort et par dager tidligere. Den morningen jeg kjørte meg fast, skulle jeg skynde meg for å rekke både ferge og gudstjeneste, og hadde ikke tid til å komme i nærkontakt med det våte elementet snøen. Jeg rygget ut og før jeg visste ordet av det satt jeg fast i den ene snøfonnen. Takket være en snarrådig organist, snill kaptein og tålmodige passasjerer ventet de på en noe flau prest som kom seg over litt forsinka. Bilen sto fortsatt igjen, men det var ikke mye å gjøre med det akkurat da.
Da jeg kom hjem igjen sto bilen der fortsatt og jeg visste egentlig ikke helt hvordan jeg skulle få den løs. Da er det bra med gode naboer som støttende hjelper til, selv om man bare er på det jeg kaller ”nikk-stadiet” med hverandre, de kom over og fikk den løs.
Så nå måker jeg, men jeg synes fortsatt ikke det er det morsomste å gjøre i verden. For å være helt ærlig synes at Vår Herre snart kan la solen titte frem til fordel for snøbygene. Jeg er kanskje en bortskjemt Østlandsgutt, som er vant til at mars bringer med seg litt mindre snø enn januar, men jeg påberoper meg retten til like fullt å ønske våren velkommen. For hvem vet hvor mange ganger en ferge venter på presten som nok en gang har satt seg fast fem meter fra husveggen. 

Andreas Ihlang Berg, vikarprest