torsdag 18. april 2013

GUDSORD UKE 16


Marta og Maria


Husker du historien om Marta og Maria, de to søstrene som var blant Jesu nærmeste venner? Den best kjente historien er kanskje om da Jesus besøkte dem og Maria satte seg ned ved Jesu føtter for å høre på ham, mens Marta stresset rundt for å ordne i stand til gjesten. Ja, hun ble sint på Maria som bare satte seg ved Jesu føtter og ikke ville være med ordne alt i stand FØR de satte seg ned. Jeg tror at spesielt vi kvinner godt kan forstå Marta. Vi er litt sånn «skal bare…», ikke sant?

De siste månedene har lært meg mye om hvor lett det er å bli en «skal bare- person»: En som prøver å ordne alt slik at andre skal ha det så bra som mulig, som stadig ser noe som skulle vært gjort. En som aldri har tid til å sette seg ned og tenke og lytte. En som sjelden sier nei til noe(n) som trenger en. Men også en som trives med at livet er sånn, som føler seg nyttig og som kanskje kan bety noe positivt for andre.

I utgangspunktet er «ja- mennesker» flotte for fellesskapet. Ja, til og med regjeringsmedlemmer har sagt at «uten det frivillige stopper Norge».

MEN: Vi mennesker trenger å vite hvem vi selv innerst inne er. Hva ville du ha svart om jeg spurte deg direkte: Hvem er du? Da jeg selv fikk spørsmålet for noen måneder siden, visste jeg faktisk ikke svaret. Det var en sjokkartet opplevelse. I min tjeneste for andre mennesker hadde jeg på en måte mistet meg selv. Jeg var blitt en slags robot, uten å være oppmerksom på det.

Nå har jeg brukt tid på å tenke på hvem jeg er og hva som er viktigst i mitt liv. Det er fortsatt viktig for meg å være til for andre mennesker, slik Marta var. Men jeg har sett at Marias rolle er mye, mye viktigere. Hun satt først ved Jesu føtter, der hun kunne hente kunnskap og styrke til seg selv, før hun gikk i gang med å hjelpe andre. Ja, selv Jesus gikk i blant avsides for å være alene, for å finne seg selv, for å hente styrke til å være noe for andre. Den som gir til andre, trenger selv en kilde for påfyll. Hvor er din kilde? Hvor henter du din kraft?

«Han gir den trette kraft, og den som ingen krefter har, gir han stor styrke» Jes. 40, 29

Ha en velsignet uke!

Ingrid Bergquist

Diakon