tirsdag 7. mai 2013


Guds ord uke 19

La din vilje skje”, er hentet fra den bønnen Jesus lærte oss å be. Men hva betyr det egentlig for meg som kristen, i det daglige? Da jeg for mange år siden tok et valg om å bli en kristen, så valgte jeg samtidig mye mer.

Jeg sa da ja til å bli med inn i Guds familie, og jeg ble en borger av et nytt rike: Guds rike. Da sa jeg også ja til å leve som tjener for en fantastisk, rettferdig og god Herre. Han het Jesus. Jeg var ikke lenger herre over mitt eget liv, den oppgaven hadde Jesus overtatt.

Det var først litt uvant at jeg ikke lengre kunne ta avgjørelser på egen hånd. Jeg hadde jo stort sett oppfattet meg selv som fornuftig. Og selv om mange av mine valg i livet var basert på følelser, tenkte jeg det var greit. Men nå hadde jeg da selv valgt å flytte inn i Guds rike, og det ville jeg holde fast på. Jesus ble den nye Herren i livet mitt, og alt det som jeg møtte av tanker, følelser og avgjørelser gav jeg til han. Jeg opplevde det trygt og befriende å leve hver dag i min nye familie, som borger av Jesu rike.

Når jeg nå våkner opp om morgenen, klar til en ny dag, er jeg litt mer spent enn før. Jeg banker på døra inn til Herren min og spør: ”Hva skal jeg få være med på i dag? Hvilke oppgaver har du planlagt for meg? Hvilke mennesker vil du jeg skal få lov å oppmuntre eller bli kjent med?” Jeg sier også med mitt hjerte og min munn at jeg ønsker å jobbe for han i dag. Jesus blir da Herre i mitt liv denne dagen.

Mange tenker at livet som kristen er kjedelig og meningsløst. Men jeg merker at dagene mine er blitt mye mer spennende og innholdsrike. Når jeg først har gitt dagen min til Jesus, er jeg mer opptatt av å høre hva han har på hjertet. Jeg har liksom antennene mine stilt inn på den rette kanalen. Og da kan jeg med hele mitt hjerte be: ”la din vilje skje.” Når jeg ber denne bønnen, sier mitt hjerte samtidig: ”Jesus, vær du Herre i mitt liv i dag.”

Veslemøy Sandvik
prostesekretær