tirsdag 18. juni 2013

GUDSORD UKE 25

Jesus fortalte ei likning om fariseer og toller som kom for å be i tempelet   Fariseeren ba og sa: ’Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der..   Mens tolleren  hadde det annerledes, han sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: 'Gud, vær meg synder nådig!' Jesus sa om de to : Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.»
For et par år siden så hadde jeg ansvar for hesteleir for barn helt sommer. Jeg samlede sammen 40 islandshester rund omkring de var i ulike farger, alder og . Det var en del mobbing blant hestene og de var ikke bestandig enig med hverandre selv om de var snill og blid mot barna.. Jeg så etter hvert at fire hester var bestandig sammen. De lekte sammen, lå sammen, spiste sammen og ikke bar det, de ønsket at gå sammen på tur. De var bara sette seg i rekke og gikk uten å barna fikk ha så mye med det.  Hvis noen av de andre hestene kom i nærheten så fikk de spark. De fire var ei gruppe og jeg så at de følte seg annerledes en de andre. Hestene hadde ikke samme eier, kjente ikke hver andre frå før. Det eneste som var i felles var den fakta at de alle var hvit. Ja merkelig nok, de var hvit de fire og de så ut som de og  lagde merke til det.
Det er noe med oss menneskene som fører til at vi liker å dele oss i grupper: Ofte  er vi skeptiske når det handler om andre grupper. Det blir oss og så er det de andre.  Vi tror vi vet sannheten, kjenner hva som er best for alle, mens de andre tar feil. Vi er bedre på alle måter ikke sant? Men husk: hva Jesus sier: ”For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal setes høyt”. Gud hjelpe oss til at be: 'Gud, vær meg synder nådig! Det trenger vi og hjelp til at leve sammen i fellesskap med alle våre forskjeller og vår ulike bakgrunn og ta imot alle andre som brødre og søstre. Omsorg og neste kjærlighet er viktig å ha og vise frem.
Arnaldur Bardarson, sokneprest