onsdag 11. desember 2013

GUDSORD UKE 50


Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg». Joh. 14:6 

Å tro på Jesus - det er noe annet og mer enn å bekjenne seg til en lære om ham og å synge lovsanger til hans pris. Å tro - det er å ha tillit til ham,  gi ham hjertet sitt og så forsøke å følge ham etter, på hans vei.

I himmelen er det plass for alle. Det har Jesus sagt f.eks. i Joh. 14:2 «I min Fars hus er det mange rom.»  Men det er mange, som ennå trenger å høre om denne veien og sannheten og livet. Det er sant at det vi gjør virker ofte som en liten dråpe i havet. Men du, det er også sant at havet består av dråper. Et varmt ord, eller en smil, eller et håndtrykk kan åpne menneskenes øyne for evigheten. Og det er viktig.

I en tid, da mange hevder å ha funnet veier som gir livet mening og innhold skal vi derfor som Guds barn med stor frimodighet fortelle hva Bibelen sier: nemlig, at det finnes ikke mange frelsesveier. Faktisk er det bare én som fører til Gud. Det er Jesus som sa: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg».

Denne veien er smal og porten er trang men Jesus, Guds sønn, er med på vandringen. Ja og han som er den gode hyrde har lovet å være med hver eneste dag. For han har sagt «Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende». Lysene i adventstiden peker mot stallen i Betlehem og Jesu fødsel. Juleaften kommer også i år med sin julefred. Kanskje blir det annerledes å år på grunn av endringer i familien din men en ting er sikker. Jesus er den samme som før og hans budskap også. Julebudskapet lyder i dag og alle dager: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv» Joh. 3:16.

 Arnaldur Bardarson
sokneprest i Hadsel