tirsdag 17. desember 2013

GUDSORD UKE 51


Noen kjenner mitt navn

Overskriften er hentet fra tittelen på en bok av Lawrence Hill, som jeg leste for et par år siden. Den forteller om ei voksen afrikansk dame som ble bortført da hun var 11 år og solgt som slave til hvite mennesker. Her ble hun bl.a. titulert som «nigger» og lignende ord. Men en dag møter hun en mann fra landsbyen hun opprinnelig kom fra, og han utbryter: «Aminata!» For første gang siden hun var liten blir hun tiltalt med sitt virkelige navn. Fra da av endrer Aminatas liv seg. Hun har et navn. Det gir verdi i seg selv. Det finnes noen som kjenner hennes navn!
De fleste av oss kjenner våre navn og opplever at andre tiltaler oss ved hjelp av dem. Det gir oss en verdi.
Men det finnes kun èn som kjenner hver enkelts navn, nemlig Gud. I Jesaja 43 står det: «Vær ikke redd! Jeg har løst deg ut, jeg har kalt deg ved navn, du er min.» Han vet hvor hver enkelt av oss kommer fra: «Du har vevd meg i min mors liv…. Dine øyne så meg da jeg var et foster» (Salme 139). Er det ikke fantastisk? Vi er skapt til å være hans barn. Han kjenner deg og meg fullt ut, med alle våre feil og mangler, og også med det som er vår styrke. Han som kjenner hver enkelts navn, vil at vi skal kjenne tryggheten, gleden og stoltheten over å få tilhøre ham.
Kjenner du og jeg på disse følelsene når vi tenker på Gud som vår Far?
Vi trenger ikke å være «slave» for noe eller noen. Vi trenger ikke å føle oss uverdige på noen som helst måte! Hør bare hva Gud sier videre i Jesaja: «Du er dyrebar i mine øyne, høyt aktet og jeg elsker deg.»…. «Vær ikke redd, for jeg er med deg!»
Når jeg hører og leser disse ordene fra Gud, gjør det noe med meg. Jeg får en spesiell verdi. Jeg er dyrebar. Jeg er elsket av Gud. Det er ikke bare «noen» som kjenner mitt navn. Gud kjenner mitt navn. Og han har sagt ordene til nettopp meg. Og TIL DEG! Tar du og jeg i mot Guds vidunderlige ord til oss og lar det synke inn? Det er ditt og mitt valg. Gud tvinger ingen, men han elsker hver enkelt av oss og han akter oss høyt.
Ingrid Bergquist
soknediakon