onsdag 26. februar 2014

GUDSORD UKE 7


Ord skaper
"Den som taler sannhet i sitt hjerte.." står det i Salme 15:2. 

 Hva betyr det å tale sannhet i sitt hjerte, og hva gjør det med

 oss?

 
 Har du tenkt på at ord kan skape? Ord skaper. Det betyr at vi trenger å si høyt sannheten om det vi tror på. Ved å si høyt det jeg tror på, skapes det noe i meg. Det er vanskelig å forklare hvordan det skjer, men det kjennes godt. Ord skaper. Ved Herrens ord ble himmelen skapt» Salme 33,6 Gud skapte universet bare ved å bruke ord, han trengte ikke løfte en finger! Der ser vi hvor stor kraft ord kan ha. Men ord kan kjennes både gode og onde. Tenk på hvor mye en setning noen sier til deg kan bety? "Så fin du er i dag" kan snu dagen opp ned - fordi det er ord som skaper noe i oss! "Det der var ikke bra nok.." kan også snu dagen opp ned - fordi det skaper noe i oss. Det som skjer i hjertet vårt påvirker hvordan dagen blir.

 

"Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet utgår fra det"

Ords. 4:23

For å tale sannhet i hjertene våre må vi vite hva sannhetene er. Hvordan man finner ut hva som er sannhet, kan være forskjellig. Jeg er overbevist om at Bibelen er den beste kilden. Den er full av sannheter. Når vi velger å si de, skaper det noe i oss. Det er ikke alltid jeg føler en veldig stor forskjell mellom før og etter at jeg har sagt en sannhet. Men den gjør likevel noe med hjertet mitt. Andre ganger trenger vi faktisk andre menneskers syn på det. Jeg har av og til trengt at andre mennesker har fortalt meg hva sannheten er, fordi jeg har vært for blindet av andre tanker til at jeg i det hele tatt selv kunne se hva sannheten er. Våg å fortelle noen rundt deg om det, våg å stole på dem når de forteller deg hva sannhetene er, og våg å si det høyt! Jeg lover deg - du er ikke alene om å trenge det.

 
Ingrid Bergquist

Soknediakon