torsdag 27. august 2015

GUDSORD UKE 35



Levekraft

I sommer kjøpte kona og jeg boken Levekraft, skrevet at Kjell Markset. Bokens undertittel er ”Gode vaner for kropp og sinn”. Jeg må innrømme at jeg ikke har hatt noe særlig bevisst forhold til kosthold, men siden fastlegen påpekte at kolesterolen var litt høy, så tenkte jeg at nå er det kanskje på tide å vurdere mitt forhold til temaet. Begreper som karbohydrater, mettede, umettede, enumettede og flerumettede fettsyrer er bare noe av det som har gjort dette litt komplisert for meg. Selv om vi har spist stort sett sunn mat, så skader det vel ikke å tenke gjennom hva jeg putter inn i kroppen min. Resultatet så langt er bare at jeg drikker mer vann og bruker mer olje til matlaging.

Men boken snakker ikke bare om mat og sunt kosthold. Den handler om fire grunnleggende basisverdier: aktivitet, hvile, relasjoner og kosthold. Dette er ting som hører sammen, det ene påvirker det andre. Jesus sier: ”Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.” (Matt. 4,4.) En av de grunnleggende tankene i Bibelen er at mennesket ikke bare består av fysikk, men også av sjel og ånd. Dette er en helhet som hører sammen og som gjør at jeg er jeg. I noen kristne miljøer har nok den fysiske delen av oss blitt underfokusert på bekostning av det indre livet, sjel og ånd. Men vi er skapt som mennesker med vår liv her på jorden under vekslende forhold, og både det indre og det ytre henger sammen.

Kanskje trenger vi å finne den gode balansen? Gjøre opp en liten status over hva jeg gir fokus i mitt liv. Om jeg er supertrent og spiser og drikker sunt, men har dårlige relasjoner med naboen, hva gjør det med min totale helse og trivsel. Om jeg er overarbeidet og ikke unner meg den nødvendige hvile og adspredelse, hvem har glede av det? Jeg ønsker å være et helt menneske, være tilstede i mitt eget liv, finne den gode balansen og ha en god relasjon både med Vår Herre og naboene. Det gir levekraft!

Med ønske om fortsatt god sensommer tar jeg med et dikt av Hans Børli, forøvrig fra ovenfor nevnte bok:

ETT ER NØDVENDIG
Ett er nødvendig – her i denne vår vanskelige verden av husville og heimløse:
Å ta bolig i seg selv.
Gå inn i mørket og pusse sotet av lampen.
Slik at mennesker på veiene kan skimte lys i dine bebodde øyne.

Karstein R. Morfjord
Menighetsrådgiver – Misjonsforbundet